Koti » Teatteri » Teatterissa on useita ammattilaisia

Teatterissa on useita ammattilaisia

Esirippu nousee, spottivalot kohdistuvat näyttämön keskellä olevaan hahmoon, jostain kuuluu ukkosen jylinää. Keskipisteenä oleva näyttelijä kerää kaikkien huomion, mutta hän yksin ei olisi pystynyt laittamaan tätä kaikkea kasaan. Teatterin pyörittämiseen ja näytösten esittämiseen tarvitaan joukko raudankovia ammattilaisia, ja niistä näyttelijä on vain yksi osa tiimiä.

Kuten monissa muissakin esittävän taiteen produktioissa, taustalla häärii joukko ihmisiä, joita harvemmin mainitaan lehtien palstoilla. Ilman tätä tiimiä ei ammattimaista esitystä kuitenkaan pystytä toteuttamaan. Valot, ääni, puvustus, ohjaus, musiikki, hiukset, meikki – lista mukana olevista teatterin ammattilaisista kasvaa sitä myötä, mitä isommasta esityksestä on kyse.

Hallinnon puolella on myös oltava ihmisiä. Palkanmaksu, työsuhdeasiat, erilaisten tilitysten teko ja budjetointi, apurahojen haku ja toiminnan johtaminen ovat asioita, joita ei ihanan teatteri-illan aikana tule miettineeksi, onhan kyseessä aina jonkun asteinen eskapismi. Yleisölle riittää, että he tuntevat saaneensa rahoilleen vastinetta.

Suurissa teattereissa ja produktioissa tiimin koko kasvaa, ja työtehtäviä eriytetään enemmän kuin pienissä laitoksissa. Pukusuunnittelu esimerkiksi saattaa olla työryhmän tekemä ja aikaansaama, kun taas isoissa teattereissa pukusuunnittelija on erillinen ammatti. Pienissä teattereissa meikkaus ja maskeeraus on yleensä jokaisen näyttelijän vastuulla, ja taas isommissa taloissa asian ammattilainen hoitaa ainakin vaativimmat näyttelijöiden meikit.

Hyvä hallinto ensiarvoisen tärkeää

Niin paljon kuin näyttelijät ovatkin teatterin sielu, ilman hyvää ja asiantuntevaa hallintoa ei yhtäkään teatteria pyöritetä. Hallinnon puolelle lasketaan teatterinjohtaja, käyttöpäällikkö, talouspäällikkö, markkinointipäällikkö ja vahtimestari ihan vain muutamia ammatteja mainitakseen.

Teatterinjohtaja on vaativa rooli, jossa usein yhdistyy taiteellisen puolen ja hallinnollisen puolen johtaminen. Koska toimeen ei ole olemassa koulutusta, tehtävään päätyy tasaisesti sekä taiteellisen taustan tai tuotannollisen taustan omaavia henkilöitä. Onnistuneeseen toimen suorittamiseen vaaditaan normaalisti vuosien kokemus teatterimaailmasta.

Normaalin henkilöstöhallinnon ja talouspuolen ihmisiä on myös yhden, kahden henkilön tiimistä aina koko erilliseen osastoon asti. On eri asia pyörittää paria kymmentä työntekijää noin tusinalla projekteja vuodessa kuin satoja henkilöitä palkkaavaa teatteria, joissa samanaikaisesti saattaa olla tusina erilaisia esittävän taiteen näytöstä samanaikaisesti.

Teatteri saattaa myös palkata kokonaan oman markkinointiosaston. Jälleen kerran teatterin koko määrittelee, mitä rooleja pystytään ja katsotaan tarpeellisiksi hoitaa itse, ja mitkä ulkoistetaan kolmansien osapuolien hoidettaviksi. Graafikot, markkinointipääliköt ja tiedottajat kuuluvat isompien teattereiden vakiohenkilökuntaan.

Taiteellinen ja tekninen puoli

Teattereiden henkilökunnasta noin puolet voidaan laskea taiteelliseen henkilöstöön. Puheteattereissa prosentuaalinen osuus kasvaa, mutta voidaan miettiä sitä, missä kulkee raja taiteellisen ja teknisen henkilöstön kohdalla. Onko valosuunnittelija enemmän taiteellinen ammatti vai tekninen?

Näyttelijät ovat luonnollisesti ensisijaisen tärkeitä teatterin henkilöstössä, he ovat sen henki ja sydän. Ilman näyttelijöitä ei teatteria olisi. Useat ammattilaiset haluavat ja hakeutuvat vakituisiin virkoihin, mutta osa ottaa kiinnityksiä joko projektikohtaisesti tai tietyksi kaudeksi.

Ohjaajat ja dramaturgit kuuluvat myös teattereiden vakioammatteihin. Prosentuaalisesti osuus ei ole kovin suuri, vain muutaman prosenttiyksikön, mutta osuus taiteelliseen panostukseen sitäkin mittavampi. Kuten näyttelijätkin, osa ohjaajista ja dramaturgeista mieluummin ottaa kiinnityksiä projekteihin kuin havittelee vakinaista työsuhdetta.

Teknisestä henkilöstöstä voidaan mainita valo- ja äänisuunnittelu ja teknikot, lavastaja ja näyttämömestari sekä pukusuunnittelu ja puvustajat esimerkkeinä, jotka luovat sen illuusion, jonka ohjaaja on katsojille halunnut näyttää. Uusimpina teatterin ammatteina voidaan pitää myös video- tai multimediasuunnittelua ja toteutusta, jonka tekniikan edistyminen on luonut.

Kun teatteria ajattelee kokonaisuutena eikä pelkästään katsojille suunnattuna viihteenä, saattaa ymmärtää miten useiden eri elementtien ja ammattilaisten yhteenpanema työ vaatii erityyppisiä lahjakkuuksia. Kurkistus kulisseihin on joskus mielenkiintoisempaa kuin estradilla tapahtuva draama.